Recenzje filmów

⏳ 3 min 26 s

Asteriks i Obeliks: Osiedle Bogów – Galowie idą do Rzymian

“Asteriks i Obeliks: Osiedle Bogów” to kolejna animacja opowiadająca o przygodach wioski Galów, która opiera się rzymskim najeźdźcom. Tym razem Cezar wpada na dość niecodzienny pomysł i planuje podejść swoich przeciwników sposobem – wybuduje osiedle.

Ave Cezar, ave Rzym!

Na początku trzeba zaznaczyć, że Osiedle Bogów to nie jest już animacja rysunkowa, do jakich byliśmy przyzwyczajeni. Jednak zmiana ta nie wpływa na wygląd postaci, jako taki ani na jakość, bo bajka wciąż trzyma poziom, ale o tym to za chwilę.

Asteriks i Obeliks: Osiedle Bogów

W tej historii o Asteriksie i Obelkisie dostajemy dość typową konfrontację z Rzymianami, którzy, oczywiście na rozkaz Cezara, stawiają nowe osiedle tuż obok wioski. Początkowe problemy na budowie szybko znikają, a efekt tego planu przerasta najśmielsze oczekiwania. Jednak, jak to bywa w takich historiach – koniec końców i tak nasi Galowie będą górą.

Występujący tutaj bohaterowie nie zostali zmienieni i mamy dobrze znane i lubiane postacie z ich typowymi charakterami i zrachowaniami. Nasza dwójka tytułowych Galów wciąż razem z Idefiksem spędza czas i poluje na dziki, Panoramiks to oaza spokoju, a reszta wioski bije się między sobą tak, jak zawsze się biła. Rzymianie – cóż, wciąż knują i czują strach przed tą małą osadą.

Oprócz znanych nam i lubianych dostajemy nowe postacie, które znakomicie uzupełniają całą historię. Wśród nich wyróżnia się zwykła, rzymska rodzinka z synem Apeldjus oraz od czasu do czasu goszczący na ekranie niewolnicy.

Asteriks i Obeliks: Osiedle Bogów

Dla dzieci i dla dorosłych

Fajne w animacjach, oczywiście nie wszystkich, jest to, że dorośli (czytaj: głownie rodzice idący z dziećmi do kina) też mogą się na nich całkiem nieźle bawić. Poza tym bywa także, że jakaś mała część tekstów czy scen jest kierowana właśnie do starszych widzów. Tutaj nie jest w cale inaczej, można by rzec, że jest tego całkiem sporo. Twórcy film wzięli bowiem na warsztat to, co dorośli znają najlepiej od miejskiego stylu życia zaczynając, przez strajki, majątkowe podziały pomiędzy społeczeństwem aż na wolnym rynku kończąc.

W ten sposób w bajce mamy m.in. zderzenie się zwykłego człowieka ze zmasowaną i nieprzyjazną biurokracją, rozwój handlu i wzrost cen czy sama początkowa rozmowa z widowni z areny gladiatorów pomiędzy rodzicami. Dla małych dzieci może to całościowo być śmieszne, ale ich rodzice zobaczą już to celnie ujęte i okraszone animacją odbicie znanej im codzienności.

Bo jakby nie było przygody Asteriksa właśnie komizmem stoją, zaczynając od tego sytuacyjnego a na grze słów kończąc. Mamy więc i pościgi za dzikami, próby powstrzymania budowy czy głodnego Obelixa wraz z tym jego piciem eliksiru. Zderzenie się Galów z Rzymianami także wywołuje uśmiech na twarzy, podobnie jak niby starcie z wojskiem.

Żeby jednak nie było, ta animacja także niesie przesłanie, a właściwie to nawet więcej niż jedno. Wszystko zależy, co będziemy chcieli w niej dostrzec. Na pewno jednak mówi o sile przyjaźni, nie tylko pomiędzy naszymi Galami, ale także tej innej, która może zrodzić się w najmniej oczekiwanym momencie.

Asteriks i Obeliks: Osiedle Bogów

Czy to na pewno to taka bajka bajka?

Twórcy mocno osadzili animację w motywach znanych dorosłym, dodali dużo komizmu i całkiem sporo walki. Dzieciom animacja zapewne się spodoba, ale tak właściwie dla nich w tej historii jest bardzo niewiele. Niektóre teksty czy akcje w ogólnym ujęciu lepiej zrozumie dorosły widz, ale to nie on jest przecież tutaj grupą docelową.

Podsumowując, kolejne przygody Asteriksa i Obeliksa bawią, uczą i wyglądają ładnie. Są także naprawdę dobrą opowieścią na miarę współczesnych czasów, która powinna spodobać się nie tylko tym młodszym członkom rodziny.

Źródło grafik: filmweb.pl

Plusy:

  • pomysł na historię
  • komizm
  • nowe postacie

Minusy:

  • za dużo “dorosłych” wątków

Reżyseria: Louis Clichy

Scenariusz: Alexandre Astier

Gatunek: Familijny, komedia, przygodowy, animacja

Produkcja: Francja

Czas trwania: 85 min

Data premiery światowej: 26.11.2014

Data premiery polskiej: 27.02.2015